tisdag, oktober 19, 2010

en kopp

En bra grej som alla cupcakes-bakare borde ha är ett cup-mått. Många recept är ju direkt från staterna så att säga. Blir jobbigt i längden att försöka "översätta" recepten.

Jag har inte haft något innan men idag köpte jag ett litet på Åhlens.
Dock har jag en svag liten känsla av att det där måttet inte riktigt stämmer..

Får för mig att en cup snarare är närmare 230ml istället för 250. 250 blir ju 2,5dl vilket betyder att man likagärna kan använda sig av ett decilitermått.

Får återkomma på den punkten någon dag. Eller har jag någon läsare som kan hjälpa mig?

4 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har! Hittade precis hit, kommer att titta in här framöver. :-)

    SvaraRadera
  2. 2,4 dl skulle man nog kunna säga (eller 2,36.... :) Jag tycker vi borde ha såna här, de är så himlans fina! http://www.random-good-stuff.com/2009/10/02/babushka-measuring-cups/

    SvaraRadera
  3. Amerikansk CUP och brittisk CUP är två olika mått bara för att förvirra lite extra... Tror att am är lite mindre, alltså typ 230 och att det kanske är ett brittiskt mått du fått med dig!

    SvaraRadera
  4. Jaha.. Så kanske det är. Det finns ju även en svensk kopp också. Tror den är 1,5 dl. Börjar bli lite krångligt det här. Hur ska man ha koll.. Kanske bäst att hålla sig till vanliga recept med dl.

    SvaraRadera