söndag, oktober 31, 2010

Pasta!

Det hela började när jag hittade detta receptet hos Linnéas Skafferi.

Men jag orkade inte åka till affären så jag gjorde något annat med pasta.
Det blev lite kyckling och pasta med smak av vitlök, ruccola och parmesan.

Kommer inte riktigt exakt ihåg hur jag gjorde men ska försöka knåpa ihop ett ungefärligt recept, hoppas jag inte glömmer något bara. Med de mesta ingredienserna kan man ju öka, lägga till eller ta bort och anpassa efter vad man själv tycker är gott.
(Det tog kanske 20-30 minuter att göra.)

Recept till två.
Du behöver:
Pasta till två personer.
2 kycklingfiléer
2 vitlöksklyftor
1 scharlottenlök
Ruccola
1 msk kalvfond till kycklingen
1 msk kalvfond till såsen
2 dl creme fraiche
0,5 - 1 dl mjölk eller grädde
1 dl riven ost
ca 1 msk riven parmesanost + lite mer till servering
solroskärnor
salt och peppar

Gör såhär:
Dela kycklingen så den blir lite tunnare. Bryn den i lite smör i en stekpanna så den får färg på båda sidor. Lägg den i en ugnsform och pressa vitlök över och salta och peppra. ringla lite kalvfond över och stoppa in i ugnen på 200°C tills den är klar.
Under tiden: Koka pastan. Hacka scharlottenlöken och vitlöken och bryn tillsammans med en klick smör i en lite djupare stekpanna. Lägg i creme fraichen, kalvfonden, osten och salta och peppra. Rör om och blanda i lite mjölk tills du får en (enligt dig) lagom tjock sås. När pastan är klar rör du helt enkelt ihop pastan och såsen och tillsätter lite färsk ruccola och solroskärnor. Blanda om och servera med kycklingen, riv över lite parmesan och voilà!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar