måndag, mars 21, 2011

Go bananas!

Bananasplit i miniformat. Kan ju inte bli fel. Smarrigt som tusan och ser skojigt ut.

Fick inspirationen från en bild på nätet som jag inte kan hitta länken till just nu tyvärr. Nåväl.

Banan är ju en frukt så detta får även bli mitt bidrag i månadens sötsak.

Detta behöver du: Lite vispgrädde, strössel, glass av valfri smak, choklad och en banan. (gärna lite större och rakare än vad min banan var.)
Gör såhär: Dela bananen i bitar några centimeter höga. Värm chokladen i micron och doppa varje bit i chokladen. Ställ dem på motsatt håll och låt chokladen stelna lite.  

 Håll sedan upp bananen och strö strössel runt kanterna på chokladen. Detta är lite krångligt för strösslet vill gärna fastna på bananen. Ställ sedan ner dem på lite smörpapper med chokladen neråt. Ställ in i kylen en stund tills chokladen stelnat ordentligt.
Använd en liten sked eller en potatisskalare som jag gjorde och gröp ur bananerna. Fyll sedan på med glass. 

Vispa grädden, spritsa på och dekorera som du vill. Klart.

11 kommentarer:

  1. GUD VILKEN ROLIG IDÈ!
    Vart får du allt ifrån fina människa?
    :)

    SvaraRadera
  2. Haha, åh. Fantastiskt ju!

    SvaraRadera
  3. Fina!

    Tips: http://www.gorenje.se/support/tips_koket/uhm/farger/bananerna

    =)

    SvaraRadera
  4. så fint och mumsigt kan jag tänka mig!:)

    SvaraRadera
  5. perfekta ju! Sen kan man nästan låtsas att det mest är frukt.

    SvaraRadera
  6. haha, ååh va fillilurig du är!

    SvaraRadera
  7. Hur söta som helst!!

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Vilken rolig idé. Jättesöta! :)

    SvaraRadera
  10. Nämen så gulligt!

    SvaraRadera
  11. Perfekta till kalas - oavsett ålder på födelsedagsbarnet. De är ju supersöta! Tack för tipset.

    Må gott!
    /Jennie

    SvaraRadera