lördag, april 02, 2011

Kardemumma och vanilj

Det här med månadens kökskreation. Jag lägger ner det. Börjar på något roligare istället. Och det är mina tema-veckor som jag har haft. Det kommer bli kanske varannan vecka och ni är alla välkomna att hänga på. Så vad jag skulle vilja är att ni kommer med förslag på vad jag kan ha för teman.


Till något annat.
Muffins man snabbt slänger ihop men som blir supergoda. Som muffinsbullar typ. Jag hade även lite blåbär i för att få lite syrlighet men det kan man göra vilket som.


Till 15 normalstora muffins.
Du behöver:
2 Ägg
2 dl socker

1 dl rapsolja
1,5 dl vaniljyoghurt

4 dl vetemjöl
0,5 msk kardemumma
0,5 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

(1 dl blåbär)

Pärlsocker

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225°C. Vispa ägg och socker pösigt. Vänd ner rapsoljan och vaniljyoghurten. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Vispa tills det inte finns några klumpar. Blanda ner blåbären om du vill ha det i och klicka sedan ut i formar. Strö över pärlsocker och ställ in i ugnen i ca 15 minuter.

2 kommentarer:

  1. Hej, du har väl inte missat chansen att vinna ett av två härliga cupcake-sett i min blogg, idag är sista chansen!

    Kram Karin
    www.bagerskan.se

    SvaraRadera
  2. Oh, fina muffins och jag som älskar gamla fina formar fick ett habegär till de där fina som du har!

    SvaraRadera