fredag, april 06, 2012

en gul och påskig påsktårta

Hej på er! 
Och glad påsk of course. Så jäkla gött med lite ledighet tycker jag. Även om jag vart i Thailand och Hemsedal. Alltid skönt att vara ledig och ta det lugnt. Kanske baka en tårta eller två.

Den här tårtan bakade jag i alla fall till jobbets påskfika i går och den blev verkligen tok-god. Top 3 på någons tårtlista och kanske även på min.


Tårtan är en chokladcheesecake med digestive och oreobotten och citronmousse på toppen.
Jag utgick lite ifrån Leilas recept men ändrade en del grejer.


Det är alltså tre olika moment. Botten, cheesecaken och citronmoussen.
Tårtan är anpassad efter en form som är 24 cm i diameter. Gör du en mindre så behöver du i alla fall minska på botten.

Digestive och oreobotten:
200 g Digestivekex (1/2 pkt)
200 g Oreos
2 msk kakao
125 g smält smör

Gör såhär:
- Mixa kakorna i matberedaren och tillsätt sedan kakaon och smöret.
- Tryck ut i en form och ställ in i ugnen på 175 grader i knappt 10 minuter.
- Låt svalna.

Chokladcheesecake:
2,5 dl kesella
400 g philadelphiaost
1 dl strösocker
1/2 tsk vaniljpulver eller 2 tsk vaniljsocker
3 ägg
200 g mörk choklad

- Sänk värmen i ugnen till 130 grader.
- Vispa kesella, philadelphia, socker och vanilj krämigt i en bunke. 
- Rör ner äggen, ett i taget.
- Smält chokladen långsamt över vattenbad.
- Vänd ner chokladen i smeten och bred den över kexbottnen.
- Ställ in kakan i ugnen i ca 40 minuter.
- Ställ in i kylskåpet.

Citronmousse:
2 citroner (saften och skalet)
2 ägg
1,25 dl strösocker
50 g smör
2 gelatinblad
2,5 dl vispgrädde

Gör såhär:
- Riv citronskalet och pressa saften ur citronerna.
- Lägg gelatinbladen i blöt.
- Vispa ägg och socker pösigt i en skål.
- Smält smöret i en kastrull och tillsätt ägg och sockerblandningen.
- Sjud på låg värme under omrörning tills det blir en tjock kräm.
- Ta bort från plattan och rör ner gelatinbladen, citronskalet och saften.
- Låt svalna till rumstemperatur. 
- Vispa grädden och vänd försiktigt ner krämen. Låt stå i kylskåpet i någon timme (så den är ganska stel) innan du breder på den på den kalla kakan.

Förvara tårtan i kylskåpet och ta fram ca 30 minuter innan den ska serveras.


11 kommentarer:

  1. Anonym7:41 em

    Så god att den borde förbjudas :-)

    SvaraRadera
  2. åh så gott det låter och ser ljuvligt ut,glad påsk

    SvaraRadera
  3. ser så stört bra ut

    SvaraRadera
  4. mmmm vad det ser gott ut!

    SvaraRadera
  5. Uhhh, ser så lækker ud...Kan du hjælpe mig, hvad er Kesalla på dansk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvarg/kvark tror jag?

      Radera
    2. Tak for hjælpen....Den ser så lækker ud så må forsøge mig....God Påske

      Radera
  6. Anonym12:54 em

    Dum fråga: Ska man ta bort cremen mellan oreo-kakorna innan man mixar? De är ju fyllda kex?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det behövs inte :)

      Radera
  7. Hej. Jag behöver den sista smeten med grädden att stelna snabbare! Kan jag lägga i kyl inne timme tror du?

    SvaraRadera