lördag, januari 26, 2013

Strawberry bars

Efter förra veckans lemon bars var jag tvungen att testa receptet igen. Med frysen full av jordgubbar från i somras blev det ett enkelt val. Och minst lika gott! Dock blev de lite kletigare än de med citron men vad gör väl det?

Tänker även att de passar fint till alla hjärtans dag som ju närmar sig.

"Pajskalet" som är i detta recept passar förresten minst lika bra att använda med annan fyllning. Godaste pajskal jag har knaprat på på länge faktiskt.



Pajskal:
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,75 dl socker
Skalet från 1 liten citron
200 g mjukt smör

Fyllning:
4 stora ägg
3 dl socker
1 msk maizena
2,5 dl mixade jordgubbar

Gör såhär:
– Sätt ugnen på 200grader.
– Lägg alla ingredienser till pajskalet i en matberedare och mixa ihop en deg.
– Lägg ett bakplåtspapper i formen så det täcker kanterna och tryck ut degen jämnt i botten på formen.
– Ställ in den i ugnen i ca 15 minuter tills den fått lite färg i kanterna.
– Medan kakan är i ugnen blandar du ingredienserna till fyllningen. Vispa inte.
– När du tagit ut skalet från ugnen och det fortfarande är varmt häller du på fyllningen.
– Ställ in i ugnen igen i ca 20 minuter.
– Låt svalna.
– Ät!

3 kommentarer:

  1. Anonym8:35 fm

    Måste testas :) Finns ju lite jordgubbar i min frys också :)

    SvaraRadera
  2. Anonym4:13 em

    så gott de ser ut, jag testar mitt frysfynd: hallon

    SvaraRadera
  3. Anonym6:26 em

    Verkar gott, det ska jag prova på damkväll på tisdag.

    SvaraRadera