lördag, februari 23, 2013

Kokosmousse

Kokos. Kokos. Kokos. Kokos. kokos. kokookokok.... Ett ord man lätt kan bli lite förvirrad av om man säger det många gånger. Låter liksom lite konstigt. Men jag försöker att inte tänka på det eftersom det är så himla gott!

Kanske helst tillsammans med något annat. Som mörk choklad, annanas, hallon, mango osv. Listan kan göras lång tror jag. Har du några andra förslag?  

Denna gången gjorde några hallon och lite hackad mörk choklad kokosmoussen sällskap i mitt favoritglas i alla fall. Jag och David tog varsin till efterrätt och jag hade nog kanske kunnat ta en till. Men jag har hört rykten som säger att man ska sluta på topp så jag höll mig i skinnet och tog en chokladbit istället.

Nåväl, nu till moussen. Gör den helst dagen innan så den får så mycket kokossmak som möjligt. Men det går bra att göra den i ett svep också om man är väldigt sugen. Vill man ha den i en tårta går det också bra men den är väldigt lätt så det går inte att ha så tjockt lager.


Receptet hittade jag här och det räcker till ca 6 personer eller 2 tårtlager.

Du behöver:
2 dl creme fraiche
2 dl socker
0,5 tsk vaniljpulver
1,5 dl kokos
2 dl grädde

Gör såhär:
– Vispa creme fraiche och socker i några minuter tills det är fluffigt och fast. Det blir lite rinnigt i början men ordnar upp sig rätt snabbt.
– Vänd ner vanilj och kokos och ställ in i kylen i några timmar. (Obs, alltså valfritt men får mer kokossmak).
– Vispa grädden ganska hårt och vänd ner i kokosblandningen. Vispa lite till för att få en bra konsistens. 
– Klart att äta eller så ställer du in den i kylen fram tills det är dags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar