lördag, september 06, 2014

Enkla och goda tunnbröd

Min pappa är en hejare på att baka bröd. Framförallt tunnbröd. Så häromdagen bad jag honom om receptet. Och det fick jag. Det är tydligen ett "gammalt familjerecept från 2013".

Nåväl. Tunnbröden blev i alla fall supergoda!



Här får ni receptet på Bagar-Jannes tunnbröd. Det blir 16 stycken om man vill att de ska passa lagom i en stekpanna.

Du behöver:
1pkt jäst
100 g smör
5 dl mjölk
2/3 tsk hjorthornssalt
1-2 tsk brödkryddor (valfritt)
1-2 tsk kardemumma (valfritt)
1 tsk salt
1 dl sirap
11-13 dl mjöl av bra kvalitet. Jag använde 1/3 rågmjöl och 2/3 vetemjöl special.

Gör såhär:
– Värm smöret lite i micron om det inte är mjukt.
– Smula ner jästen i din hushållsassistent och slå över mjölken och sätt i gång assistenten för att lösa upp jästen.
– Tillsätt det mjuka smöret resten av ingredienserna och lite mjöl i taget. Låt degen arbeta i ca 10 minuter. Degen blir ganska så kompakt.
– Låt degen jäsa under duk i ca 30 minuter om du använde 37g mjölk eller ca 1 timme om mjölken var kall.
– Dela upp degen i ca 16 lika stora delar. (Jag brukar vara lite nördig och väga för att få lika stora men det behöver man verkligen inte).
– Kavla ut supertunt med vanlig kavel och kavla sen med en kruskavel.
– Sätt en stekpanna på medelvärme och sen är det bara att slänga på ditt tunnbröd. "Stek" någon minut på varje sida tills du fått önskad färg. Det går såklart bra att göra dem i ugnen också men det blir inte riktigt samma då.
– Sen är det bara att hugga in. Lite smör och någon god ost är perfekta pålägg enligt mig.


Vill du dubbla degen går det fint. Jag brukar inte öka varken jästen eller smöret utan bara det andra och det blir lika bra då med. Men gör som du vill.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar