torsdag, oktober 16, 2014

Chokladbollstårta

Ett givet inslag på mina kalas de senaste åren är den här chokladbollstårtan. Hittade bilderna på denna och insåg att jag glömt bort att lägga upp den här. KATASTROF!

Så här kommer den helt enkelt!
Det är tre olika chokladbollsrecept i olika chokladighet som alltid blir väldigt populär både för stora och små.





Mörka chokladbollar:
100 g halvmjukt smör
1,5 dl socker
3 dl havregryn
3 msk kakao
1/2 tsk vaniljpulver
2 msk kaffe
50 g mörk choklad (smält i micro eller vattenbad)
1/2 dl kokos

Havrebollar (medelljusa):
100 g halvmjukt smör
1 dl socker
4 dl havregryn
2 msk oboy
1/2 tsk vaniljpulver
2 tsk vatten
100g mjölkchoklad (smält i micro eller vattenbad)


Vita chokladbollar
100 g halvmjukt smör
1,5 dl socker
3 dl havregryn
1/2 tsk vaniljpulver
1,5 dl kokos
2 msk vatten
100g vit choklad (smält i micro eller vattenbad)

Kokos - ca 2 dl att täcka tårtan med.

Gör såhär (samma för alla):
– Vispa först smör, socker och havregryn med elvisp. Vispa sedan ner resten.

– Jag brukar göra tårtan i en stor (1l) turkisk yoghurt-burk och bygger på varje lager. I botten och på kanterna lägger jag bakplåtspapper men vet inte riktigt om det behövs.
– Först gör jag den mörka chokladbollssmeten och trycker ut den ordentligt i botten. Sedan ställer jag in den i frysen medan jag gör nästa lager. Så hinner det sätta sig lite.
– Att lägga in tårtan i frysen när den är klar funkar fint. Då sätter den sig ordentligt och det är bara att ta fram den några timmar innan den ska serveras. Då håller den dessutom längre. Ska du servera den samma dag går det bra att förvara den i kylen. Se bara till att den får stå ett tag och inte glider iväg när du tar ur den från burken.
– Täck med kokos, strössel, eller något annat gott.



1 kommentar:

  1. Verkar supergod och ser jättefin ut! Måste testa.

    SvaraRadera