lördag, mars 14, 2015

Chokladcheesecake med daimfluff (glutenfri)

Igår gjorde jag en tårta att ta med till en överraskningsfest. Jag hade först lite problem med att komma på vad tusan jag skulle göra men sen fick jag önskemål på något med daim och då fick det bli detta!

En glutenfri botten pga allergiker i gänget, chokadcheesecake (som är typ det godaste jag vet) med daimgrädde och daimchokladfluff och hallon. Given succé!








Det är alltså fyra moment. Botten, cheesecaken, fluffet och daimgrädden.
Tänk också på att göra fluffet några timmar eller någon dag i förväg eftersom det behöver tid att svalna i kylen.
Min är gjord i en form som är 22 cm i diameter Men det funkar fint med lite mindre eller lite större eller i portionsformar också för den delen. Tänk på att tiden i ugnen kan ändras lite bara.  

Botten kan du göra på två olika sätt. Jag gjorde en glutenfri denna gången för att det inte skulle bli tråkigt för vissa gäster. 

Glutenfri botten:
150-200 g glutenfria digestivekex
2 msk kakao
125 g smält smör

Digestive och oreobotten (alltså inte glutenfri):
100 g Digestivekex (1/2 pkt)
100 g Oreos
2 msk kakao
125 g smält smör

Gör såhär:
- Mixa kakorna i matberedaren och tillsätt sedan kakaon och smöret.
- Tryck ut i en form och ställ in i ugnen på 175 grader i knappt 10 minuter.
- Låt svalna.

Chokladcheesecake:
2,5 dl kesella
400 g philadelphiaost
1 dl strösocker
1/2 tsk vaniljpulver eller 2 tsk vaniljsocker
3 ägg
100 g marabou daim
100 g mörk choklad

- Sänk värmen i ugnen till 130 grader.
- Vispa kesella, philadelphia, socker och vanilj krämigt i en bunke. 
- Rör ner äggen, ett i taget.
- Smält chokladen och vänd ner den i smeten och fördela den över bottnen.
- Ställ in kakan i ugnen i ca 50 minuter. Tycker du att den känns lös kan du låta den stå inne en liten stund till.
- Ställ in i kylskåpet.

Daim & chokladfluff:
1,5 rad marabou daim
1 dl grädde

- Värm grädden i en kastrull tillsammans med chokladen, se till att det inte kokar, några små bubblor är ingen fara.
- Rör runt tills chokladen smält.
– Ställ in i kylen i minst 3h
– När du ska sätta ihop tårtan är det bara att vispa upp den tills den blivit fluffig och spritsbar.

Daimgrädde:
1 daim
2 dl grädde
1/2 tsk vaniljpulver

- Vispa grädden och vaniljpulvret och vänd ner en hackad daim.


När allt är klart är det bara att sätta ihop det som du vill. Jag la daimgrädden på cheesecaken och spritsade ut fluff och dekorerade med mer daim och hallon. Men man får ju göra precis som man vill såklart! 

4 kommentarer:

  1. Men gud VILKEN GREJ! Hur vacker som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag vet! Lär inte vara sista gången jag gör den :)

      Radera
  2. Åh, verkar ju jättegott! Vill göra typ bums på en gång!
    By the way, vill bara påpeka att det finns glutenfria oreo, så även botten nummer två går att göra glutenfri. (((:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Do it baby!!
      Åh, det hade jag ingen aning om. Vad bra!

      Radera