måndag, maj 04, 2015

Slowcookkyckling med sötpotatispuré

Den här helgen har varit helt fantastisk. Soligt väder med balkongfrukost och allt som man vill att en långhelg ska innehålla. Vi har också ätit massvis med god mat. Bland annat detta som jag svängde ihop igår kväll.

Jag har en period just nu där jag inte riktigt orkar fota allt med stor-kameran utan det är oftast mobilen som slinker fram när jag vill dokumentera allt ätbart. Så ha överseende med det. Kycklingen blev i alla fall supergod. Längtar redan efter lunchlådan idag. Jättenöjd med detta lilla experiment.

Har förresten någon av er en Crock pot? Använder en den? Jag har blivit lite sugen på att köpa en...


Slowcook chicken
4 portioner
3 kycklingfiléer (inte för små)
Smör
1 gul lök
1 tsk sambal olek
ca ⅔ dl bbq-sås
1 dl öl (jag använde en ljus lager) (går bra med vatten också)
1 tsk röd currypasta
1 msk honung
1 dl färsk hackad persilja, spara hälften till servering
3 vitlöksklyftor
salt
peppar
Hönsbuljongtärning

- Dela filéerna i mindre bitar.
- Fräs dem i smör i en tjockbottnad gryta, typ en gjutjärnsgryta.
- Tillsätt finhackad gul lök och låt steka i några minuter.
- Sänk värmen till hälften och tillsätt sambal olek, öl, currypasta, honung, buljongtärning, lite persilja, salt och peppar.
- Låt det koka upp. Sänk sedan värmen ytterligare och sätt på locket.
- Låt det småputtra i ca 1,5 timme. Här körde jag på 1an på min spis. Det borde även funka med typ 125 grader i ugnen.
- Öppna locket och rör om med ca 20-30 minuters mellanrum. När det återstår 30 minuter ungefär (exakt tid är inte så noga) kan du öppna locket och skapa en glipa så det kommer ut ånga. Då reduceras såsen lite.
- Med ca 15 minuter kvar pressar du i vitlöken. Glöm inte att smaka och se om det saknas något.
- Kycklingen är klar när du kan peta lite på den med en sked och den fortfarande har lite motstånd kvar även om den lätt faller isär.
- Servera med resten av persiljan ovanpå.

Sötpotatispuré/mos
3 sötpotatisar, beroende på storlek
olivolja/smör
salt
grönsaksbuljongtärning
chiliflakes

- Skala potatisarna och dela dem i mindre bitar.
- Lägg i en kastrull och täck med vatten, tillsätt lite salt. Låt det koka upp och sjuda tills potatisen nästan är klar.
- Tillsätt grönsaksbuljongtärning och låt potatisen koka tills den är jättejättemjuk.
- Häll av nästan allt vatten förutom typ en dl. Tillsätt lite smör eller olivolja, mer salt och lite chiliflakes om du gillar det.
- Mosa eller mixa med stavmixer till önskad konsistens.

ÄT!
Jag hade gjort en helt vanlig blandsallad till vilket var gött men det får man ju göra precis som en vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar